Tennent Creek tot White Sunday's - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Tennent Creek tot White Sunday's - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Tennent Creek tot White Sunday's

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

13 November 2007 | Australië, Sydney

De Pub in Daly Water is wel heel speciaal, nergens in Australië vind je zo’n gezellig aparte gelegenheid om mensen te ontmoeten en een biertje te drinken. Met gevolg iedereen laat iets achter in de pub, van BH tot onderbroeken, slipjes. We kwamen zelfs een vlag van Feyenoord tegen. Popko ergerde zich vreselijk omdat anderen het nodig vonden spreuken op deze vlag te zetten wat een echte fan niet zou doen. Kwam zelf de namen van enkele Staphorsters tegen. Popko gaat zelf een stukje hierover schrijven, zit hem namelijk nogal hoog.

We volgen de Stuard Highway richting Tennant Creek en we besluiten hier te overnachten. Een camping is snel gevonden en het zwembad ook, het is hier wel heel erg warm. We besluiten de tent maar in de avonduren op te zetten en eerst wat af te koelen in het kleine zwembad die als een paradijs Pool in de folder stond vermeld. Een Australiër vindt alles al snel vreselijk mooi of tenminste zo willen ze het graag laten horen. Het mag van mij. Wij kijken elkaar wel eens aan en denken dan; ´overdrijf niet zo’. Een ding was wel waar, het water was steen koud veel te koud voor de Aussies, maar gewoon voor ons.
Rond 19.30 uur kwam een locale op de camping om te vertellen wat er allemaal groeit en bloeit in dit gebied. Jerry, ander halve tand ,kon het mooi brengen en we moesten soms lachen om zijn manier van vertellen, moeilijk om het allemaal te volgen wat hij precies bedoelde .Het knauwen was niet van de lucht en het Australiërs Engels is niet ons beste vak. We laten nog al eens wat varen, maar we redden ons.
Die Jerry lieten ons de suikers en kruiden proeven die ooit door de Aboriginals zijn ontdekt en gebruikt. Ik heb bloemen van de eucalyptus van hem gekocht. Een middel tegen de jeuk van muggen en zandvlooien. Ik kan dat nog herinneren van 5 jaar geleden toen liep ik ook rond met niet 1 plekje vrij op beide benen allemaal van die prachtige rode jeuk plekken. Ik denk maar zo 1 wordt hier beter van!! We gaan verder en onze volgende plaats is Mount Isa, weer een mijnstad. Het is nu 20 okt. We laten ons vertellen dat we naar het Lake Moonarra moeten omdat het daar zo mooi is, en het is mooi. Prachtig voorzien van picknicktafels in een pergola met gas BBQ en toiletten en douches die je na het zwemmen kunt gebruiken. Alleen zeggen we steeds, de voorzieningen zijn zo goed maar er zijn geen mensen die er gebruik van maken, alleen een paar toeristen. We staan hier ook op een Big 4 camping met een heel spontane camping baas,.Hij kwam Popko wel even vertellen dat het hier op de camping niet gebruikelijk is dat er heren in de lady’s komen, hij had een klacht gehad.
Via Cloncurry, Julia Creek, Richmond, Charters,Towers komen we in Townsville aan. We blijven hier ook voor 2 dagen, 1ste dag bezoeken we het enorme koraal aquarium en de 2de dag gaan we naar Magnetic Island. We gaan met de ferry over en we besluiten niet voor de topless 4 wieldrive of de bus te gaan maar gewoon de fiets te pakken en zo het eiland te verkennen. We hebben alle hellingen genomen al was het soms wel even afstappen en de laatste meters te voet af leggen. We hebben weer een geweldige dag gehad lekker fietsen en elke baai die we aan deden even een duik nemen. Alma baai was de favoriet.
Lekker bruin verbrand stapten we de ferry weer af en besloten om door te rijden naar Ayr ons volgende adres. We kwamen laat aan en de campingbaas was kort door de bocht. Hij besloot wel waar we moesten staan. Dus niet naast de campingkeuken en het toilet. De volgende dag kwamen we erachter waarom. Deze man had 100 backpakkers op zijn camping en hij zorgde ervoor dat deze jongelui aan werk kwamen, op deze manier vulde hij zijn zakken ook. Niemand deed iets zonder toestemming van hem anders moest je maar vertrekken. Ik heb wel eens gedacht als deze “kinderen”thuis zo kort werden gehouden gingen ze lopen, maar voor deze kerel hadden ze respect. Ik vond het niet erg hier te vertrekken, kan niet zo goed zien dat mensen zo een macht hebben. Ayr met zijn Burdekin River en zijn suiker industrie was niet speciaal wel de branden die woeden zo rond 18.00 uur om het afval van het suikerriet te verbranden .Er worden 2 vuren gemaakt die naar elkaar toe branden (als de wind goed staat) dit geeft een enorme vlammen zee en een helse hitte. Popko heeft hier de duik naar Yongala wrak geboekt. Ik was nog niet zo aan duiken toe na mijn laatste bad dive day. Meer omdat ik zeeziek was. Achteraf spijt gehad Yongola was geweldig, gemiste kans.
We gaan verder naar Airlie Beach en kijken hier beiden naar uit. In Arlie hebben we 5 jaar geleden onze Padi gehaald en hebben hier zeer goede herinneringen aan.
WE komen aan en, het wordt saai, we bezoeken eerst de toerisinfo deze heeft nog een aanbieding 2 nachten en 3 dagen mee op een zeilboot met backkies. Met 25 backpakkers zeilen naar de White Sunday's leek ons wel wat. 16 uur vertrek, past goed in ons schema omdat we nog niet uitgepakt zijn en dus kunnen we de auto parkeren aan de haven. Van zeilen op de Romance komt niet veel, telkens heeft de kapitein wel een andere smoes, het heeft wel steeds met de wind te maken. We zijn met een leuke groep jongelui bij elkaar uit verschillende landen en een uit ‘s-Heerenbroek bij Zwolle. Wilbert Kwakkel. De eerste dag varen we naar Hook Island waar de volgende dag ook de eerste duik wordt gemaakt. We hebben nu echt het gevoel we zijn terug. Het enorme koraal in verschillende vormen en kleuren en de hoeveelheid vis is niet te beschrijven. Dit is SPECIAL hier kunnen de Aussies trots op zijn. Dit is het beste. Na het duiken en de lunch varen we door naar Whitehaven beach om te snorkelen en te zwemmen, dit is opzicht al geweldig ook tijdens het snorkelen, laten de vissen groot en klein zich aan alle kanten bewonderen. We bezoeken de look-out die ons een beeld geeft die we alleen van alle kaartjes kennen. Helder witte stranden en echte blauwe zeeën. Zie foto’s. Kan het niet beter omschrijven. Popko Wilbert en Chris besluiten om ook nog voor de nachtduik en een 2de duik te boeken. De nachtduik was wel aardig maar de 2de dag duik was weer top.
Vrijdag om 16.00 uur vertrokken en zondag na het duiken en het snorkelen vertrokken we weer richting Airlie Beach om daar om 14.00 uur aan land te gaan. Het was weer geweldig wat een tijd maken we hier mee.
Na het zeeavontuur besluiten we om onze camping van 5 jaar geleden maar op te zoeken en daar een gat in de nacht en dag te slapen. We zijn te oud om met deze BACKIES te reizen alleen maar feesten drinken, weinig of niet slapen en ook al is het diep in de nacht geen rekening houden met het volk dat wel een dutje wil gaan doen. We houden een beetje contact met vooral Wilbert en Chris en verblijven een beetje rond en bij hun hostel. Popko is in het volleybalteam opgenomen en heeft ook weer het twenty gevoel over zich. Het is enorm gezellig met hun. Dinsdag verlaten we de camping en gaan naar Ayr terug omdat daar een feestweek is en ik kaartjes voor een Bee Gees show heb geboekt, (denk even aan Trees zou ze vast wel leuk vinden). Vertel later hoe het was. Popko wil nog een stukje schrijven over het duiken naar het wrak. Zal hij later doen.

• 13 November 2007 - 17:21

Germien:

Hallo Hennie en Popko
    jonge jonge wat genieten als jullie doen
    en een lekkere bruin verbrande body,daar zijn wij maar bleek scheten bij.
    het weer is hier ook goed knudde,regen en wind en er wordt vorst voorspeld.
    dus geniet er nog maar lekker van,het wil jullie weer vies tegen vallen als je weer terug bent in dit koude kikkerland
    heb weer genoten van je verhaal en kijk al weer uit naar de volgende.
    hier is alles verder oke.

de groetjes van Jan en Germien

• 13 November 2007 - 20:01

Jouk:

Hallo Hennie en Popko
    Wederom weer een mooi verhaal. Wat een reis en wat een belevenissen. En veel plezier bij de Bee Gees show.

Groeten van Jouk,Trees en Sabine uit een nat en koud Staphorst