Airlie Beach/ Fraser/ Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Airlie Beach/ Fraser/ Brisbane - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Airlie Beach/ Fraser/ Brisbane

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

14 November 2007 | Australië, Sydney

Het is een lang verhaal geworden ik ga Australië afsluiten, overmorgen gaan we naar Nieuw Zeeland voor nog meer avontuur.
De Bee Gees show was geweldig, nooit geweten dat deze jongens zoveel hits hebben gescoord. Zelfs Popko heeft genoten. De zaal was lang niet vol dat was jammer.

We hebben in onze Ford overnacht en zijn de volgende dag weer naar Airlie Beach gereden. Even rond gekeken en Wilbert opgezocht die nog steeds in Magnum was in afwachting van een pakje van thuis. Wat gaan we nu doen! De Fam. Van der Belt is niet thuis dus we hoeven niet extra vroeg in Brisbane te zijn en als we verder naar het zuiden gaan wordt het weer minder. We hebben wat boekingskantoren afgelopen om te zien of er nog een speciale aanbieding was. Tot we Laura en een vriendin tegen kwamen. Laura had geboekt op een zeilboot en had andere plannen en wilde de reis wel verkopen. Haar een minimum prijs geboden. De dames waren het zat om nog langer te leuren met hun reis en de koop was snel gesloten.
We gaan met de IJsberg een echte wedstrijd, zeilboot. Chris, Jesse en Ellen de bemanning en 9 gasten aan boord. We gaan 2 volle dagen en 1 nacht. 1 en 2 nov. We vertrokken om 8.30 uur en we zeilden echt met volle gang de haven uit. Wel een beetje vreemd nog nooit eerder op een zeilboot gezeten. Al hangend aan de railing in afwachting wat de volgende actie ging worden van het schip. Wel eens naar de echte zeilers gekeken hoe die soms hangend aan de touwen en in livejacks gepakt de orders van de kapitein opvolgden, nauw zo erg was het niet maar ik vond het moeilijk om een goed en rustig plaatsje te vinden. Ik had het gevoel dat ik overal in de weg zat en voordat ik het in de gaten had zat ik weer onder het touw. Echt genieten was het. Ook het gezelschap 2 Fransen 2 Ieren een Oostenrijker en een Hawaise en Susanne uit Germanie. Susanne was me er een. De beide dagen heeft ze niets anders gedaan dan insmeren alleen de handen en haar gezicht de rest zat in het ‘goed’ en onder haar hoed, bang dat haar witte huid van kleur zou veranderen, gek mens maar wel lachen om haar droge humor.
We hebben 2 dagen prachtig weer gehad en in de avond koelde het maar een beetje af, lekker om in de sterrenhemel een wijntje te drinken met z’n allen. De tweede dag was er iets minder wind maar de kapitein heeft er alles aangedaan om toch zonder motor weer in Airlie Beach aan te komen. Ter afsluiting met z’n allen wat gegeten en gedronken en iedereen gaat weer verder, de een naar het Noorden de andere naar het zuiden en soms kom je elkaar weer tegen in de volgende plaats.Het werd voor ons ook weer tijd om verder te trekken. Op naar Agnes Water en Town 1770.

Popko kon zich niet herinneren dat we hier 5 jaar geleden ook waren geweest. Maar toen we Agnes Water binnen reden kwam toch een vorm van herkenning. Deze 2 plaatsen zijn in de laatste 5 jaar echte toeristische trekpleisters geworden. Bekend bij Backpackers omdat je hier goedkoop kunt leren surfen. Dat surfen, laten we mooi aan de jonge backies over wij gaan wandelen en bezoeken de look-outs die ons een prachtige blik gunnen over de mooie stranden met de golven waar de student surfers zich uitsloven om maar weer voor de … keer op het bord te klimmen en proberen mee te liften op een enorme golf. In de morgen hebben we een Sun set tour geboekt met een amfibie voertuig. We gaan naar het punt varen waar ooit Kapitein Cook voor het eerst aan land kwam onderweg naar Java om de specerijen halen. Later lag het op de route. Men voer net zo lang tot ze Australië zagen en sloegen dan linksaf naar Java(of zoiets). 1774 heb ik het over! Ben nu de Fatale kust aan het lezen van Robert Huyghes. Het epos van Australië, niemand maakt me meer wat wijs.
Het was een leuke tocht eerst een stuk over land en later door de zee en langs de kust en over het strand. De gezellige chauffeur/kapitein heeft erg zijn best gedaan om het ons naar de zin te maken. Jammer dat ook hij er niet voor kon zorgen dat de zon niet onder ging want er was geen zon en de lucht hing vol met regenwolken. Het is op met het mooie weer. Toen we weer op de camping aankwamen begon het echt te regenen en dat heeft het de hele nacht gedaan. Gevolg alles nat. In pakken en maar drogen ergens anders. We gaan naar Hervey Bay om van daar naar Fraser Island te vertrekken.

We besluiten om in een hostel te gaan in H.B.. Matras en beddengoed naar binnen geloodst en op deze manier kregen we alles weer droog. We hadden even oponthoud omdat we geen zin hadden om met regen naar Fraser Island te gaan. De berichten voor donderdag waren goed. Donderdagmorgen om half 8 verzamelen en met z’n allen bootschappen doen voor de 3 dagen Fraser Island. Mariska, Dana, Lauren en 3 Zweedse boys. De groep kwam wat moeilijk op gang en met de 2 Hollandse dames liep het ook wat stroef Dit was weer een totaal andere ervaring. Rijden met een truck over de hobbelige wegen van het eiland. Knallen over het strand, stoppen voor wandelingen door de regenwouden of een lekkere duik nemen in 1 van de meren van het eiland met hun kristal helder water. Het kan hier allemaal. Wat een prachtige natuur tref je hier aan. De eerste nacht hebben we maar overnacht op de campgroud bij de Aboriginal. Hier zouden alle voorzieningen zijn, dat klopte wel maar alles was zo vies en oud, dat we maar besloten om de 2de nacht aan de beach door te brengen. Hier was niets. We kregen een schop mee om gaten te graven voor de pi en de po omdat anders de dingo’s op de geur af komen en ons wel eens wakker kunnen houden Heel apart zo een kamp opslaan en slapen op een matrasje van 1 of 2 cm. Na dit avontuur weet ik zeker dat ik mijn eigen matrasje weer meer ga waarderen. Eerste dag was het toch niet droog gebleven maar de 2de en de 3de maakten alles weer goed. Het was gestopt met regenen en dan kan het zomaar omslaan naar een graad of 25/28. De dagen vlieg voorbij vooral als je een druk programma hebt. Het is soms racen tegen het tij. Bij vloed kan niet je niet meer langs het strand ivm het zoute water dat de motor van de auto vernield. Hiervoor werd ook gewaarschuwd en als er zoutkristallen op het motorblok werd aangetroffen kun je gelijk chaissen. We hebben de auto vrijdagavond afgeleverd en zijn nog even met een groep Duitse jongeren, die we ook al op de Romance in Airlie Beach hadden getroffen naar de Simply Wok geweest. We besluiten om de nacht in de auto door te brengen en na het stappen met deze jongeren was dit maar het beste. De boxen met de goedkope Backpackers wijn (4 liter $9.- €5.50) werd gedronken als water. Hier is het normaal als er geen drank wordt geschonken in een restaurant je de wijn zelf meeneemt.

We worden wakker en het is weer bewolkt en het gaat weer regenen. Goed voor Australië, minder voor ons. We hadden echt gedacht om nog een paar dagen aan de beach door te brengen en dan richting Brisbane af te reizen.
We hebben contact gelegd met onze “kennissen’ en gevraagd of ze onderdak hebben voor een kleine week. We willen de auto verkopen en verder willen we ons voorbereiden voor de 5 weken Nieuw Zeeland.
We werden door Henry en Jeannette gelijk voor de BBQ voor de zondagmiddag uitgenodigd en om 15.00 uur vielen we met de neus in de boter. Het vlees was al gereed en de Fam stond op het punt te beginnen aan de maaltijd. Het was een gezellige en warme ontvangst. Er waren nog meer gasten en het ijs was snel gebroken er was natuurlijk genoeg te vertellen. Die avond was er een groep wezen uit… die een optreden verzorgden om op deze manier wat geld in te zamelen voor hun project. Wij zijn met de Fam meegegaan en hebben erg genoten van dit optreden. Met Henry en Jeannette hebben we nog een afzakkertje genomen en hebben ons buitenverblijf opgezocht. De volgende morgen werden we wakker en de Walibi’s stonden ons in de tuin al op te wachten. Parrots in verschillende kleuren begroeten ons met hun gezang. En verder genoten we van de prachtige vijver die vol staat met paarse waterlelies. Wat wil je nog meer. We hebben eindelijk ons stekkie gevonden hier, alleen is het maar voor een week, geweldig.
Maandag gaan we naar Brisbane om de stad te ontdekken. We hebben nog niet veel gezien van Brisbane omdat we 5 jaar geleden met de Fam van der Beld meer buiten de stad, naar de nationale parken zijn geweest. We hebben wat flayers in de hostels opgehangen met een foto en een verhaal hoe zo’n geweldige auto wij te koop hebben en op deze manier zien we al heel wat van de Town.
Ter afsluiting eten we nog even een ijsje in de Mainstreet en wat schetst onze verbazing. Er komen zomaar 2 boys uit Zuidwolde voorbij. Jan van’t Hoge en Jan Remmelts. We hebben samen wat gedronken en bijgepraat. De Jannen waren bij Zuidema geweest in Leongatha Vic en moesten hun auto weer in Brisbane inleveren. Woensdagavond vliegen ze terug.
Dinsdag hebben we weer met hun afgesproken en hebben samen op de River gevaren. Na dit uitje hebben we in ChinaTown wat gegeten en hebben een gezellige dag gehad met z’n vieren.
Woensdag hebben we Jeannette en Henry in de weg gezetten. Wij de hele dag aan het rommelen en zorgen dat we alles weer schoon en wel, ingepakt krijgen. Onze gastouders druk met hun werkzaamheden op het kantoor. Samen Thai gegeten en nog wat na gepraat.
Wij hebben een gezellig paar dagen gehad hier aan de Fordroad met Jeannette, Henry, Tahlia, Jaydon en Tristan. Ze werden toch zomaar opgescheept met een paar kennissen van hun ouders.

• 14 November 2007 - 21:21

P&G:

We hebben alles weer gelezen hoor,
    het blijft mooi.
    groetjes

• 16 November 2007 - 20:03

Jan En Betty:

We hebben jullie mooie verhalen weer
    gelezen en de prachtige foto,s
    Maar 8/9 dec. Kerst rondje Ruinerwold
    hoe komt dat nu ???
    Maar geniet er nog mooi van want het is
    zo weer voorbij

Groetjes Jan en Betty

• 17 November 2007 - 20:16

Tineke, Pekela:

Ja oke, maar.......wij hebben Sinterklaas hier. Dusszzz......
    groetjes