Broome tot Daly Waters - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Broome tot Daly Waters - Reisverslag uit Sydney, Australië van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Broome tot Daly Waters

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

25 Oktober 2007 | Australië, Sydney

Port Hedland hebben we optijd verlaten. Het is vandaag weer zo’n dag van veel kilometers maken om vooral op tijd in Broome aan te komen, onze volgende plaats die we willen bezoeken. Iedereen heeft het over Broome en wij willen daar ook over mee praten. Port Hedland is toch nog mee gevallen, een prachtige camping en ook het strand was wel lekker. Met Steve en Esther hebben we het gezellig gehad, och mijn verjaardag doen we nog wel een keertje dunnetjes over. We hadden gehoord dat we Eighty Mille Beach beslist niet over moesten slaan en omdat het toch op de route lag, even van de weg om naar het strand te rijden. Dat even is zo met gemak 20km en dan nog over een rode dirtroad, ik kan er niet aan wennen. Popko heeft zelf nog fantasieën om in het Noorden een gedeelte 4 wieldrive te doen met onze Ford(Deze fantasieën heb ik niet). Oké, het was weer de moeite waard. Prachtig strand, golven die met witte koppen het strand steeds smaller maakten en vissers die vanaf het strand hun hengels uitgooien om de slager buiten de deur te houden. Even een praatje met een visser, levert direct weer een mooie bleu vin zalm op voor op de BBQ.
Na een kopje koffie onze draad weer opgepakt van die dag, verder rijden. We rijden op de Great Northern High way.Omdat we nu om de 2 uur elkaar aflossen om te rijden valt het allemaal nog al mee en komen mooi op tijd in Broome aan,650km verder. Eerst de toeristinfo bezoeken. Advies over wat we allemaal kunnen bezoeken en welke camping het beste bij ons past laten we ons graag vertellen. We kiezen weer voor een camping het dichts bij de zee, Cable Beach. En de plaats is altijd bij de campingkeuken en de wc. Mijn kok, Popko neemt gelijk de halve koelkast in beslag omdat hij ook in Australië het liefst met een hele voorraad eten rond rijdt en vergeet vooral niet de kisten bier die natuurlijk koud moeten zijn. Het Australische bier bevalt ons wel, voorkeur zijn XXXX gold en Carlton Mid.
We besluiten de volgende dag lekker te niksen en we liggen om 8.00 uur al op onze badlakens aan de beach. We hebben een beetje een HOLLANDS gevoel, strand, duinen een mooi strand behalve de schone zee en het prachtige weer, het zou zo Zandvoort kunnen zijn. En zelfs mensen op het strand die liggen te zonnen. Maar wel om 11.00 uur weer ingepakt en ze zoeken de schaduw op maar ze waren er even.
Rond 4.00 uur verlaten we de campingground om naar Gantheame Point te gaan. Als we aankomen is het water aan het opkomen(vloed) en op deze plaats is dit het beste te zien. Je kunt hier het water omhoog zien komen en binnen No time is hier een verschil van 7 meter. Op de zandstenen rode rotsen is duidelijk te zien hoe hoog het water komt. Dit strand is weer een uitstekende plaats om te hard lopen en ik vertrek ook vanaf dit punt om terug te lopen naar de camping. Popko zit op mij te wachten op het strand voor de camping en geniet intussen hoe de zon hier binnen enkele minuten in de zee verdwijnt. Een grote rode bal die wegzakt aan de horizon met het achterlaten van een enorme rode gloed die het zeewater rood, oranje gaat kleuren. Elke dag weer op een andere manier met andere kleuren. Soms met een klein wolkje ervoor de andere keer met een glas heldere blauwe lucht, steeds weer een boeiend gezicht. We blijven 2 dagen aan Cable Beach en overleggen hoe we hier de parken gaan bezoeken. Er zit niets anders op om een 4wieldrive te huren. Je mag anders niet naar binnen en doe je het wel kun je problemen krijgen met de verzekering als er iets gebeurd. We besluiten voorlopig door te rijden en de 4wieldrive in Fitzroy Crossing ons volgende adres te huren. We slaan Derby over en zitten voor ons gevoel even ver van de Kimberley af en als we in Fitzroy Crossing gaan huren hebben we nog meer mogelijkheden om meer te zien. We ontmoeten op de camping Ruud en Marijke uit Drenthe ook bezig Australië rond te rijden. We brengen de laatste avond in Broome met hun door en vertellen wat wij van plan zijn.
Fitzroy Crossing komen we om 16.00 uur op de camping aan. De zuidkant van de ingang staat in .brand. Langs de Fitzroy River staat wel meer te branden, dit is wel een normaal beeld op dit moment. Ons werd aan de receptie van de camping verteld dat dit werd gedaan om zo een blok te creëren als er echt brand komt er niet zo veel meer is om te fikken en zo de gebouwen bespaard blijven, gecontroleerd branden. Ja, ja later in de bar werd verteld dat er Aboriginals jongens uit het zwembad waren gesteurd en later de bos in de fik stond. Die zwarte jongens houden wel van een brandje.
Weer naar de toerist info en daar kregen we te horen dat de meeste tochten uit het programma zijn gehaald omdat het regenseizoen kan beginnen en je maar beter optijd kan stoppen voordat alle rivieren met een grote snelheid vollopen. De verhalen gaan als het regenseizoen begint alles zo onder water staat en de Australische voorzichtigheid is het maar beter om op tijd te stoppen. Maar wij balen natuurlijk, er is nog 1 toer die naar de Geikie George Nationaal Park gaat. We besluiten hier voor te boeken en overleggen wat verder te doen. Terug rijden naar Derby is een optie maar dat is weer 300 k heen en 300 k terug. Geikie Gorge Nationaal Park ligt op 18 km van Fitzroy Crossing en we besluiten om in het park een boottocht over de River te maken met zijn prachtige Gorgen. Om 9.00 uur vertrokken we met een aantal en begonnen aan een schitterende tocht. De gids vertelde van het ontstaan van de Gorge en vertelde de namen van de bomen die langs de oever groeiden en soms in de rotsen met hun wortels zoekend naar water uit de rivier.
De tocht duurde 1 uur, 1 uur echt genieten van ook de rust en de natuur. Na een paar boodschappen te hebben gedaan in de locale winkel hebben we het zwembad opgezocht voor een afkoeling. De rivier leent zich hier niet zo erg voor alleen als je als ontbijt wil dienen voor de zoetwater krokodillen. We zijn ze tegen gekomen, liggend te wachten in de hete zon.
De volgende stad is Kununurra 13 oktober. Om toch nog wat te zien van de Kimberley besloten om vanaf Kununurra met een vliegtuig over Lake Argyle en de Bungle Bungle, Purnululu Nationaal Park te vliegen En toevallig werd dit ook aan bevolen om dit gebied op deze manier te bezoeken. Voor ons had het duidelijk een andere reden, vliegen is niet de goedkoopste optie maar we hadden nu te veel gemist om dit ook nog over te laten gaan. Soms moet je kiezen.
Om 06.00 uur werden we ingeboekt op het kleine vliegveld van Kununurra en we begonnen aan de tocht van 2.5 uur. Dit gebied, vooral Lake Argyle is bekend omdat hier een dam is gebouwd om op deze manier al het schaarse water niet in de zee terug te laten lopen. We vlogen over akkers met van allerlei groenten en fruit die dmv irrigatie aan hun water komen in de hete zomers. Ook zagen we de rotsformatie de Bungle Bungle niet te beschrijven hoe dit er weer bij lag net hoopjes rotsen met elk jaar een ring die in de kleuren tussen bruin en oranje aan gaven hoe oud dit land is. Hoopje beschrijf ik hoe ik ze zag vanuit het vliegtuigje. De Gorge die ook hier weer door dit onherbergzame gebied loopt was goed te volgen met hier en daar een waterval.
Ook de Diamantmijnen past in dit gebied wel thuis. Een open Pit net zoiets we al in Kalgoorlie hebben gezien met een klein dorpje waar de mijners wonen. Midden in No Where. Wat een geld zit hier in de grond. Diamant, Goud, Uranium, Olie, Opaal.

Op de camping terug aangekomen troffen we onze Drentse knuffeltjes weer aan, liggend in het zwembad. Met hen de dag door gebracht en hun uitgenodigd om samen met ons naar Katherine te reizen en een tocht met de kano in de Katherine River te maken. Ik kan me de tocht nog heel goed herinneren we deden hem 5 jaar geleden ook. Het water stond nu niet zo hoog en er moest nu meer met de kano over de rotsen worden gesleept om zo weer verder te kunnen varen. Popko kwam hierbij natuurlijk weer ten val over de gladde stenen maar het liep allemaal goed af. We hebben gelachen met z’n vieren. Vooral om een ouder stel die een kunstje in het water aan het doen waren en wij er zo met de kano tussen door wilden varen.(stuurmans kunst van Hennie is niet alles) Om die man niet zo voor schut te laten staan werd er door Ruud en Popko ook gezwommen in de blote kont. Wat een natuur hier allemaal.
Bij Katherine zijn we op het punt waar we ook 5 jaar geleden zijn geweest. We gaan ook nog naar de Hot Springs bij Katherine en genieten erg van het heerlijke heldere water. Na een lekker bad gaan we elk een kant op Ruud en Marijke gaan naar Cains en wij gaan richting Daly Waters Pub waar we nog 1 keer aan de bar een pilsje willen drinken en overnachten bij de Pub uit 1858. We krijgen wat meer wolken aan de lucht maar de temperatuur is nog ver in de 30.
De gezellige pub achterlatend gaan we richting Tennant Creek

• 26 Oktober 2007 - 09:12

Wout:

Heey Hennie en popko

Wat een verhaal weer. Ben Best stiekem best een beetje jalours op jullie;). Lekker hoor. Bevalt jullie tent trouwens..?

Hier uit Nederland kan ik jullie mededelen dat het bloed zweet en tranen heeft gekost, om die spullen door de douane te krijgen. Maar met enige hulp is het ons gelukt en daar zijn Daan Thijs en ik natuurlijk heel erg blij mee.

Ik heb de kosten die er nog bij kwamen voorgeschoten en door 5en gedeeld. Ik neem aan dat jullie het er wel mee eens zijn, zo niet hoor ik dat wel van jullie;).

P.S.

We kijken er stiekem toch een beetje naar uit dat jullie weer naar huis gaan.
    Geniet daar verder van de 30 graden.

Greetzz

Wout

• 29 Oktober 2007 - 18:57

Lies:

Wat een belevenissen weer voor jullie, geweldig.Wat is het hier dan toch saai.
    Maar goed, wij zitten natuurlijk ook niet stil hier in de Wijk. De Dam tot Dam loop is geweest, het was zwaar omdat het erg warm was.Een hele ervaring weer, vooral de treinreis. Maar dat vertel ik je wel een onder 4 ogen.Wat een gedoe. De halve marathon zit is weer uitgelopen. Wat een end als dat toch ook is, maar lachend over de streep.Over 3 weken gaan we naar Nijmegen voor de 7 heuvelen loop.En dan voorlopig maar even rust.Maar Hennie ik zie er weer naar uit dat je weer met ons mee loopt, dat zal niet zo lang meer duren.
    Het ga jullie weer goed en tot een andere keer . groeten van ons allen.

• 31 Oktober 2007 - 11:53

Henk Dunnink:

Hennie en Popko,

Ik volg jullie verhalen met veel belangstelling en ik moet zeggen dat ik best jaloers wordt van wat jullie allemaal beleven en zien.

Heel veel plezier nog de verdere reis en blijf die mooie verhalen posten.

Groeten uit een koud en guur Staphorst

• 31 Oktober 2007 - 12:52

Erwin Huls:

Hey Popko en Hennie,

hoe is het daar? Wat een verhalen zeg. Het zal jullie dan ook wel prima bevallen of niet!! Jullie daar met alle belevenissen en wij in het redelijk saaie Nederland. Nou ja, saai?? We maken natuurlijk genoeg mee. Drukke baan en voor het eerste jaar in de Hoofdklasse he. Is zeker nog geen makkie. Dit kunnen jullie ook wel terug zien in de stand helaas. Maar goed elke wedstrijd leren we weer bij he. Nu de punten nog.....

Jullie nog heel veel plezier daar. Wanneer komen jullie terug? We zijn nu druk bezig met de wintersport. Dan kun je zo weer mee als je dan terug bent!!

Groeten,
    Erwin Huls

• 31 Oktober 2007 - 16:10

Rob:

Hallo Popko en Hennie,

Zozo, jullie houden het behoorlijk vol daar of niet? Het ziet er ook allemaal fantastisch uit!
    Afgelopen zaterdag heb ik voor de verandering is TEGEN Staphorst gespeeld. Ik heb alleen de 2e helft gespeeld (waarin ik met 2-0 verloor)

Veel plezier daar, en geniet er van!!!

Greetz Rob

• 01 November 2007 - 17:55

Peet&greet:

Hallo,
    Net even alle nieuwe foto`s bekeken. Mooi hoor. Wat ons opvalt Popko, je bent afgevallen!!!!!! lieve mensen GENIET.

groetjes
    P&G

• 04 November 2007 - 09:41

Rouveen:

hEY POPKO! HEB JE GEZIEN DAT DE FEYENOORD VLAG OOK ROUVEEN VERTEGENOORDIGD IS??