5 daagse olifant tocht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu 5 daagse olifant tocht - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

5 daagse olifant tocht

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

21 Juli 2007 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai
We werden om 09.00 uur opgehaald met een bus die ons naar een natuur reservaat bracht, 40 km boven Chiang-Mai. Voor de lunch hadden we bamboeraften. Dit hadden we al eerder gedaan maar nu was het echt door wild water. We waren met een groep van 7 (meestal studenten) en de eersten lagen al na enkele meters in het water. Joris, een jongen uit de groep die achter op stond met een stok om mee te punteren, kon een overhangende boom niet meer ontwijken en hing in een boom. Popko zag dit en koos eieren voor zijn geld en sprong het water maar in. De tocht duurde ongeveer 1 uur. De truck had onze spullen meegenomen naar de plaats waar we uitstapten. Lunchen en toen begon het echte werk. Elephanttrek is geen tocht op een olifant maar het is de bedoeling om de smalle onbegaanbare paden zelf te lopen. Deze tocht gaat dwars door de regenwouden en rijstvelden van Noord Thailand. Na een 2.5 uur te hebben geklommen kwamen we uit bij een waterval. Waar we een wel verdiende duik in het koele water namen. Vooral het lopen dwars door de rijstvelden waar de jonge plantjes net waren gepland in afwachting van de regen die nu valt, heeft op mij heel veel indruk gemaakt. De eerste dag hadden we prachtig weer, heet zelfs, de rugtas zat niet lekker en 2.5 uur klimmen, vraagt wel het een en ander. Bij de waterval stonden 3 hutten op palen met alleen een dak. We kregen een dun matje om op te slapen en een paar dekens, dat was alles. Dus geen matras van 20cm. Het slapen viel dan ook heel erg tegen. Om het uur wakker. En dan de waterval soms zou je hem even uit willen zetten. Vroeg naar bed, wij hadden op advies van Marcel wel mijnwerkers lampjes bij ons maar de rest moest zich maar met kaarslicht redden en dat valt tegen. We waren dus ook allemaal weer vroeg wakker. Onze 2 gidsen hadden een heerlijk ontbijt voor ons gemaakt en de vrouwen uit het dorp kwamen om de dekens bij de waterval te gaan wassen. Wij verlieten ons kamp en liepen verder door het regenwoud naar het volgende dorp. De eerste etappe ging tot een waterval waar de gidsen voor ons een lunch gingen koken, we hadden tijd om wat te rusten en rond 14.00 uur begonnen we aan het 2de deel van de trip. Naar het dorp was niet zo ver meer en al gauw kwamen de eerste hutjes inzicht. Ook begon het zachtjes te regenen en we besloten om even in het schooltje te gaan kijken van het dorp. Jammer voor de kinderen maar de meester had net een maand voor de klas gestaan en was nu weer naar Chiang Mai en kwam over 14 dagen terug. De kinderen keken naar een film van Rambo. Er is hier bijna niets. Door de regering was er een watertank/opslag en een schooltje neergezet zodat deze mensen ook Thai konden leren. Ook waren er enkele zonnepanelen door de regering geplaatst zodat sommige hutten van stroom(alleen voor een tl balkje) waren voorzien. De kippen en varkens liepen vrij rond. De cows stonden midden in dorp aan een touw.
Een hut op palen met een verhoging waar een kokosmat op lag en een paar dekens, nu ook geen matje. De dorpsoudste kwam voor overleg want we gingen bbq en de groep moest het vlees kopen. Wij konden het niet eens worden welk varken er geslacht moest worden. De prijs die wij wilden betalen daar liep geen varken van rond en dus werd besloten om naar het volgende dorp te gaan om maar een deel van een koe te kopen, rund was goedkoper en het hele dorp kon daar van mee eten, en dat was nu net de bedoeling. Eind van het liedje rundvlees moest veel te lang koken, wij hebben er niet veel van gehad maar voor dorpelingen was het weer een paar dagen vlees in de pan. s Avonds kwamen de kinderen voor ons zingen voor een paar bat natuurlijk en we zochten op tijd de harde bedden weer op. Ik heb wel redelijk geslapen en de laatste dag breekt aan voor ons. We moeten voor de lunch nog een stuk van 2.5 uur afleggen. Met een rust bij een prachtig beekje met rotsen. Dit gedeelte was erg zwaar omdat het vooral dalen was. Het heeft de hele dag een beetje door geregend en dat maakte het wandelen ook niet gemakkelijker. We werden opgepikt met een truck die ons naar een lunch plaats bracht. Vandaar uit werden we naar de olifanten gebracht. Onze eerste olifanten tocht was bij dezen maar een soft gebeuren. Popko wilde achter de oren zitten, leek hem beter dan in een bakje te schudden. De route was zo zwaar dat hij toch maar besloot om naast mij te komen zitten. Deze olifant moest echt door smalle stijle modderige paden. Ik moest mij heel stevig vast houden anders gleed je zo uit het bakje. Bij elke bamboeboom moest hij wat eten en dan draaide de olifant zich richting de afgrond, we kregen nog een extra rondje door de rivier. Het was pas leuk als je naar de rest van de groep keek hoe die zich een weg baande door de blubber.
Na deze tocht werden we weer naar Chiang Mai gebracht zo smerig als ik weet niet wat. Maar in ons hotel wachtte ons een heerlijk warm bad en daar had iedereen wel zin in.
21 juli .Vandaag hebben we geen programma.Beetje luieren en internetten. Morgen vertrekken we richting Laos.

• 21 Juli 2007 - 19:31

Nathali&harry:

wat leuk om zo een beetje mee te maken wat jullie allemaal beleven.
    nog veel plezier en blijf zo genieten. tot over een tijdje.
    xxx de familie Karssies

• 23 Juli 2007 - 08:22

Truusje.T:

Lieve, dappere globetrotters. Wat bijzonder allemaal. We gaan het volgen.
    Gerwin is zo lief geweest om dit door te geven. Het stelletje is bij ons geweest.
    Jascha is een pareltje. Die moeten we binnenboord zien te houden! Blijf genieten van dit alles en pas goed op elkaar.
    Dikke zoen
    VLEKje

• 25 Juli 2007 - 09:12

Harm En Riek:

Weer een hele belevenis achter de rug ,blijf lekker genieten.
    ontvang je mijn andere mail ook wel
    zou ik graageven willen horen

groetjes eerst weer uit pesse

• 25 Juli 2007 - 19:00

Roelof Mussche:

Hennie, wat heb je jullie belevenissen weer uitvoerig beschreven. Ik vind het erg knap dat je dat kunt. Je moet volgens mij wel een dagboek bijhouden om alle belevenissen vast te leggen.
    Ik heb alles weer gelezen, wat maken jullie zo toch avontuurlijke tochten mee. Blijf genieten. Ik blijf jullie 'volgen'.Weer bedankt.

Groejes Roelof

• 28 Mei 2012 - 08:41

Janneke:

Hallo,

Ik heb ook interesse in een trektocht. Waar hebben jullie deze geboekt? Hoe heet deze trektocht.

Groetjes,