Mekong/ Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Mekong/ Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Mekong/ Laos

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

29 Juli 2007 | Laos, Luang Prabang

Laos.
Vandaag worden we opgehaald om te vertrekken richting Laos. De bus met airco staat al optijd voor ons Hotel Winner Inn en wij zijn blij om dit hotel te verlaten. Soms klikt het niet en dat was hier het geval. We kregen nog een rondje Chiang Mai om alle gasten op te halen en rond 10.00 uur lieten we Chiang Mai achter ons. Weer andere mensen waar we mee verder trekken. Er leuk om telkens weer kennis te maken met mensen die net als wij rondtrekken. Ze zijn meestal wel iets jonger maar dat is niet erg. De meesten hebben al heel wat kennis met het reizen opgedaan.
Van afstand en tijd hebben ze niet zoveel kaas gegeten hier. De tochten duren meestal langer dan afgesproken. Dit is voorons wel eens moeilijk te accepteren omdat wij Hollanders nog lang niet hetzelfde tempo hebben dan de Thaien en de bevolking van Laos. De bustocht naar de River Mekong was dus ook weer een hele zit. Onderweg werd er weer gestopt bij een nootjes/snoep verkoophal. Wij toeristen moeten maar blijven kopen en dat doen we dan maar. Verder kwamen we nu ook weer de prachtige rijstvelden tegen. Op dit moment wordt de rijst gepland en dat is een prachtig gezicht met, al die rijsthoedjes bij elkaar die op het land werken. Het lijkt me geen prettig werk de hele dag op de kop staan om de stekjes per bundeltje in de natte grond te steken.
Rond 17 00 uur kwamen we aan bij het riverhotel in de plaats Chiang Khong gelegen aan de Mekong. We hadden om 19.30 uur ons diner dus nog even tijd om het dorpje te verkennen. Popko vond het nog wat om voor een paar uur een scooter te huren. Dit keer met versnelling. Duurde bijna 2 uur voordat hij in de gaten had hoe het ding werkte. Je raad het al als ik dan achter op moet is het geen dolle pret. De verharde wegen veranderen snel in stoffige zandwegen als van de hoofdweg gaat. Gaten zo diep en van die stroompjes waar het water naar beneden kolkt bij een heftige regenbui daar, kun je zomaar inrijden en dat lukt Popko wel. Oké, we hebben het allemaal weer meegemaakt. De volgende morgen werden om 09.00 uur per truck opgehaald om de zaken met de douane te regelen. Niet alleen wij natuurlijk maar een boot vol. We moesten reserveren dus het aantal gasten aan boord is bekend!!!! Met de pont gingen we de Mekong over en moesten eerst Thailand uit checken en later Laos weer inchecken Dit verhaal zal ik jullie besparen maar het is een geduldige zaak. Rond 12.00 uur liepen we de loopplank van onze boot op. We hadden al ergens gelezen “Pilow voor the site” En ja hoor houtenbankjes het liefst zetten ze 3 mensen op een plankje voor 2 personen en hutje mutje vol want alle bagage moet natuurlijk ook mee.
Wij hebben een plaats achter op de boot gevonden waar de keuken zich ook bevond. 3 reizigers uit Oostenrijk, Rene, Karina en Francisca uit de buurt van de Weissensee, leuke lui waar we het zeer prettig mee hebben gehad. Ook Chris en Djun Frans/Thais stel zaten er. Als je wegliep was je gelijk je plek kwijt omdat iedereen wel iets meer ruimte wilde hebben. Ook weer een ervaring.
De natuur is erg prachtig en zeer groen. De verschillende landschappen wisselen elkaar af en de verscheidenheid aan bomen, de meesten voor ons onbekend. We hebben erg genoten van het uitzicht. Omstreeks 18.00 uur gingen we stoppen in Pak Beng om daar te overnachten. Opeens waren er een aantal jongens meer aan boord die wel even de koffers naar land wilden brengen tegen een flinke vergoeding. Het leek mij ook wel wat om niet met de zware tas over de loopplank te hoeven lopen. Maar het eind van het verhaal de brutale knapen namen met een fooi geen genoegen. Mijn body gard moest er even weer aan te pas komen om de zaak zelf in de hand te houden. Dit was even wennen. Heel veel toeristen overnachten hier en die boys weten precies wanneer er een boot binnen komt. Je krijgt geen kans om je eigen spullen te dragen en ze laten zich flink betalen door een grote mond op te zetten. Ook het gebruik van alcohol en drugs is hier niet vrij maar wordt door iedereen aangeboden.. Dus een geheel andere wereld dan in Thailand. We hebben met ons groepje een guasthouse opgezocht en na een lekkere koude douche was iedereen weer present. Wat gedronken met elkaar in een kroegje. Om 22.00 uur was het opeens pik donker. Wij hadden een lamp van de uitbater mee gekregen om zo ons guasthouse terug te vinden. Dus niets werkte meer geen airco ja noem maar op. Het werd een hete nacht. De volgende morgen regende het. Eerst even naar de markt voor wat fris fruit. Later aan het ontbijt liet de eigenaar ons 2x de lunch betalen en zo hebben we al een paar van die linke zaken hier mee gemaakt. Gaat maar om heel weinig maar toch. Allemaal weer op de boot voor de 2de etappe. Nog 5 uur zou dat gaan duren. Iedereen was het een beetje zat, niet de dag laten bederven doorgaan. Het begon met regen maar tegen de middag werd het prachtig reis weer.
Rond 16.00uur kwamen we aan in Luang Prabank. In de tuk tuk gestapt die ons naar een klein hotelletje midden in de stad heeft gebracht. Wij zijn van plan hier 5 dagen te blijven en vanuit hier een paar dagtochten te maken.
24 juli. We hebben een paar fietsen gehuurd om de omgeving te verkennen. Dit is toch een prachtig vervoermiddel om in de stad wat bezienswaardigheden te bezoeken. Natuurlijk weer een tempél, die kom je hier ook tegen. Verder de morgen- middag en nachtmarkt, altijd markt. Ook hier is het weer goed eten op de markt. Ook zijn we in het dorp Ban Phanom geweest waar de vrouwen prachtige stoffen weven. 1 sjaal wordt 4 dagen aan gewerkt en wij willen er wel 2.50 euro voor betalen. Tegen over de weverij hebben we iets gedronken. Deze winkel/shop heeft zaterdag openhuis en er wordt dan een ceremonie gehouden voor Good Luck. De aardige mevrouw heeft ons voor dit speciale feest uitgenodigd, Leuk.
26 juli zijn we vroeg opgestaan om een waterval te bezoeken, volgen de toeristinformatie zou het een tocht zijn van 6 km, dat is best te doen op de fiets.
Het was niet alleen heuvel op en -af maar ook nog eens een km of 20. Maar ons kennende geen probleem. Het fietsen ging weer door een prachtig landschap en onderweg heerlijke ananas gekocht in een Ananasdorp. Wel 30 stalletjes met alleen maar ananas te koop. Heerlijk, veel zoeter dan bij jullie in Holland.
Bij de waterval aangekomen zou het een geweldig iets zijn maar er was nu niet genoeg water om het een spektakel te doen lijken. Jammer maar van de andere kant we hebben telkens nog goed weer en het kan hier ook zomaar een week regenen. Goed voor de rijst en de gewassen en de waterval maar niet goed voor ons.
De terug weg hebben we een lift gekregen van een Fam die ons wel naar Luang Prabang terug wilde brengen. Je kunt hier snel iets regelen iedereen rijdt in een pick-up of truck rond en als je zegt how much, is het zo geregeld.

27 juli Arie wordt 50 jaar geen contact met de telefoon . Popko had een trip in gedachten naar Nong Khiaw ongevee 140 km. Ten noorden van Luang Prabang.
Met de bus van 09.00 uur kunnen we vertrekken vanaf het busstation dat buiten het dorp ligt. De bus ging vandaag pas om 10.00 uur. Niet erg wij zijn mooi optijd en dat was maar goed ook want zo konden we mooi de 4 plaatsen achter in de bus samen met een Engelsman en een jongen uit Finland bezetten.
De locals die naar de markt waren geweest moesten ook me met al hun spullen mee. Vooral eten werd boven op de bus geplaatst.maar ook kippen en gasflessen, we hebben weer verbaast gestaan. En nu bij ons vol is vol maar hier niet. Wij dikke Europeanen waren de ruimte achter in wel nodig maar van die kleine Laosjes kunnen er heel wat op een stoel. In het middenpad werden ook nog eens stoelen uitgeklapt en zo vertrokken wij. Vol !Nee hoor er werd ook nog eens 2 x gestopt en dat kon er ook nog bij. Het was een tocht van 2,5 uur die ook weer bijna 4 uur ging duren. Genoten van de tocht, het is toch wel wat dit allemaal zo mee te maken.

Om 14.00 uur werden we afgezet aan de oever van de rivier de Nam Ou in Nong Khiaw. We besloten om eerst de grot te bezoeken die werd gebruikt tijdens de Vietnam oorlog door de dorpsbewoners om te schuilen. Amerikaanse vliegtuigen die hun bommen in Hanoi,Vietnam niet kwijt konden (vanwege luchtartillerie) kwamen terug via Laos om daar de bommen neer te gooien. Om zo toch nog communistische strijders en aan en afvoertroepen te raken.
De grot was enorm groot en zeker een goede plaats om te schuilen. Het was een hele klimpartij over ladders die van bamboe waren gemaakt.
Vandaar hebben we ons laten brengen naar de boot die ons 1 uur varen over de Nam Ou in het plaatsje Muang Ngoi zou brengen. Ons plan was daar wat rond te kijken en dan met de boot van 19.00 uur terug te gaan. De tocht met de slowboot was prachtig wij zijn helemaal verliefd geworden op de mooie groene natuur van Laos. Geweldige bomen (regenwouden) die langs de oevers groeien met hun takken die in het water hangen en prachtige bergen.. Om 16.30uur werden we afgezet in Muang Ngoi. Wij vroegen hoe laat we weer terug gingen. Hoezo ze gingen vandaag niet terug. Of dit had te maken dat er maar 2 terug moesten,wij, of dat we het niet goed hadden begrepen Morgen vroeg om 8.30 uur werd er terug gevaren. Dit kon natuurlijk niet we hebben wel vakantie maar we hadden een afspraak voor de ceremonie van zaterdagmorgen. De kapitein wilde ons wel terugvaren maar dan wel voor 20 amerikaanse dollars, moest dan maar. In het dorp rond gekeken waren we verbaasd over het oude nog niet aangetaste beeld van een cowboydorp uit een film van John Wayne. Alleen een Mainstreet met huisjes en iedereen had wel wat handwerk te koop. Kippen en varkens die rond lopen en kinderen die spelen met dingetjes uit de natuur. De voetbal is nog van gevlochten bamboe gemaakt. We hebben een heerlijke salade gegeten en zijn weer vertrokken en het mooie dorp achter ons gelaten. Onderweg kwam de schroef van de boot nog in een bamboestok en hadden we een klein oponthoud. De kapitein vond dat wij deze schade ook maar moesten betalen. We waren een beetje zat van al die mensen die vinden dat wij alles maar moeten betalen. Dus hem duidelijk gemaakt dat hij ons maar snel moest afzetten. Ging wat stroef. Mijn body-gard moest weer even optreden.
In het dorp aangekomen waren de families zich aan het wassen in de rivier. Het begon al een beetje donker te worden. We waren optijd want de bus zou pas om 20.30 uur vertrekken. Donker is hier ook echt donker van uit de hutten kwam wat verlichting naar buiten. Rond 20.00 uur kwamen we op de plaats waar we de bus hadden verlaten en het was er stik donker geen bus niets.
Een man aangesproken en die vertelde dat de bus om 17.00 uur was vertrokken omdat hij toen vol was en dan gaan ze gewoon. Hij was tuk tuk driver en wilde ons wel weg brengen voor 50 dollars ( we waren er al een beetje zat van) Wat moet je, Popko nog wat gepraat en gehandeld en met een bod van 35 dollar zijn we weggelopen. Na een aantal meters kwam hij ons snel nalopen en vertelde dat het goed was. Hij moest nog wat spullen pakken en zo vertrokken wij. Op de kruising in het dorp bleef hij staan om nog iets te regelen en in de verte zagen wij iets van een bus. De chauffeur reed als de gesmeerde bliksem weg en wij met geweld hem aangesproken dat hij moest stoppen. Dit gebeurde ook maar hij bleef maar volhouden dat dat de bus voor ons niet was.
Je maakt dan maar een keus maar we hadden het gevoel dat ons weer een klein pootje was uitgedraaid. De rit ging met vol geweld wat hij verder ook was, een goede chauffeur was hij zeker .Hij kende elke bocht,gat en oneffenheid in de weg. We scheurden door de dorpjes en de tocht duurde nu iets meer dan 2 uur.
In Luang Prabang aangekomen wachte ons de volgende verrassing. Het was gaan regenen en het elektra was uitgevallen. We zijn hier al 4 dagen maar in het donker lijkt alles anders. De chauffeur wilde voor de rit in de stad ook nog eens een aantal kippies hebben, was eigenlijk niet van plan om ons voor ons hotel af te zetten . We waren het gezeur over geld zo zat en zijn maar uitgestapt. We hebben nog wel een half uur rond gedwaald tot we iets bekendst tegen kwamen en we de weg naar het hotel weer te pakken hadden.

Jeetje wat een dag. Je leert ook elke dag hier Wij hebben het gevoel dat de Laos mensen op een linke manier je het geld afhandig willen maken. Ze gebruiken een goede koers met wisselen voor hun zelf, niet genoeg geld terug geven. Wij zijn er al een keer ingeluisd met een wisseltruc. Popko heeft zelfs de man gefouilleerd. Geef mij de Thaien maar!

Zaterdag.28 juli. Om 9 uur werden we verwacht in de zilvershop die vandaag werd geopend. Er waren een groot aantal mensen uitgenodigd die rustig met gekruisde benen op de grond zaten te wachten. In het midden van de winkel stonden emmers vol eten en daar rond omheen eten bloemen en andere spullen die bestemd waren voor de Monniken die om 10 uur kwamen. De ceremonie begon met een heeeeeeellang geprevel van een oude monnik. We kregen een zijden sjaal over onze rechter schouder en deden vrolijk mee. Alleen dat zitten gaat ons niet zo goed af.
Het was een hele belevenis dit zo mee te maken en we hebben er erg van genoten. Toen de Monniken hadden gegeten en weer waren vertrokken werd ons een heerlijke maaltijd aangeboden. Drank in overvloed. Met zo’n 35 tot 40 graden was het tevens de warmste dag hier. Om 14.00 uur hebben we de zaak verlaten. Het leek mij wel leuk om een ketting als herinnering aan de zilversmid mee naar Nederland te nemen en dat was een goeie zet. Ik was de eerst klant en uit dankbaarheid kregen we beiden een speld met een of andere Boedha. Dit gaat geluk brengen. Nu dat zijn we ook wel een beetje nodig. Het was nu bedtijd voor ons al was het nog maar 15.00 uur. Het was toch te warm om maar iets te doen.Sávonds nog even de stad in geweest, voor een lekkere massage en nog even van de Laos keuken te genieten. Tevens onze 5 nachten afgerekend . Totaal 250.000 kip(22 Euro). Ach het is hier zo slecht nog niet. Popko nog even op internet om de opstelling/wedstrijdverslag van Staphorst- Emmen te zoeken. Kon niets vinden. De uitslag wel 1-7 !!!??.
Morgen vertrekken we naar Hanoi met het vliegtuig op zoek naar een ander avontuur.
Foto's komen nog misschien is de volgende pc wat sneller

• 29 Juli 2007 - 14:50

Dick:

Hallo Popko en Henny
    Zijn net terug uit het zonnige Italie waar een hitte golf was en is nu weer in het koude kikkerland de wedstrijd Staphorst Emmen was ook een waterballet er ontbraken nog wel een paar vaste krachten.
    Wij wensen jullie nog veel plezier en nog veel mooie belevenissen we blijven je volgen.

Groeten
    Dick Hilly Kirsten en Romy.

• 01 Augustus 2007 - 17:22

Lies:

Hennie ik zie het zo allemaal voor me, je kunt het erg mooi beschrijven.Hier is alles goed, met alle lopers.
    groetjes lies

• 06 Augustus 2007 - 07:21

Vietnam Boy's:

heeee popko en hennie we dachten gaan ff kijken hoe het er bij stond met jullie reisverslag, maar we hadden gedacht dat we er op stonden maar so te sien nog geen tijd voor gehad

we zijn van de treinreis DEFENITLY naar de klote:P:P:P wat een feesje met jullie!!haha

• 08 Augustus 2007 - 07:35

Albert Boesenkool:

Staphorst 1 - Emmen 2, uitslag 1-6

Staphorst 1 - Go Ahead Kampen 1,
    uitslag 0-0

Staphorst 1 - W.V.F. 2,uitslag 2-4

De beide laatste wedstrijden waren wedstrijden van het Berend Elzerman tournooi bij V.S.C.O.

Zaterdag a.s. volgt nog de wedstrijd tegen V.S.C.O.

De titel die wij daar vorig jaar behaald hebben, kunnen wij dus wel op onze buik schrijven.

Verder alle goeds nog.

Groeten,