Hokatika, Dunedin - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Hokatika, Dunedin - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Hokatika, Dunedin

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

16 December 2007 | Nieuw Zeeland, Wellington

We zijn 2 nachten in Westport gebleven en op vrijdag zijn we weer verder gegaan, via de zeehonden die op ons lagen te wachten net 20 km boven Westport. Ze lagen op een pracht van een rots net even in de zee. We moeten verder want ons was verteld dat we tussen 09.00 en 11.00 uur bij de Blow Holles moeten zijn omdat het dan vloed is en er dan een spektakel van rotsen en zee te zien. Deze rotsformatie is zo apart, als het zeewater hier tegen aan slaat kan het water met gemak 30m omhoog spuiten. Wij waren wel optijd maar er was niet bij verteld als het kalm weer is het effect niet zo extreem is. De foto’s lieten ons genieten hoe het kan zijn.

We genieten nog steeds van het mooie weer en nemen de tijd vooral van de autotocht, het toeren is hier al vreselijk leuk. We vervelen ons echt geen moment. We rijden door en besluiten in Hokatika een camping op te zoeken. Eerst naar de info deze is gesloten en komen in het naast gelegen locaal terecht waar de Kerstman met de kinderen en met Hennie op de foto gaat. Was wel leuk, Popko in het engels van alles vragen tot de Kerstman vertelde dat hij ook wel Nederlands kon. Leuk gesprek gehad en op zijn advies naar een Reining uit Coevorden gegaan die hier een prachtige camping heeft opgezet.
Grappige van alles is dat Albert en Alie ook weer op deze camping staan. Even aangeschoven aan de picknicktafel en bij gekletst. Popko komt een onbekende man tegen op de camping die hem uitnodigt voor de bbq, Blijkt de Kerstman te zijn. Kerstman, Jan had een bbq avond met studenten die voor een bepaalde tijd in NZ waren en uitgenodigd waren door de Lionsclub en hier pasten wij ook wel bij. Alie en Albert ook mee. En zo kan er zomaar van alles veranderen. Jan en Christine Stet en Piet een zwart schippertje waren zomaar onze gastheer en vrouw. Heel erg gezellig. Jan stelde voor om met ons de volgende dag de omgeving te bekijken, hij was boer geweest en wilde ons zijn gebied laten zien en een Gorge waar het water blauw/groen van kleur was. Geweldig zomaar weer iemand die het leuk vindt om met ons mee te gaan. Kijk zelf maar naar de foto’s, de Gorge was geweldig vooral de kleuren. Jan bracht ons na de tour terug naar de stad waar een Kerstparade aan de gang was. Hij stelde het zelf opprijs om ons voor het diner uit te nodigen. Geweldige mensen.
Zondag zijn we richting Franz Jozef gereden hebben eerst weer de routes gehaald voor de wandelingen naar de gletsjer. Eerst de korte naar de kabelbrug gelopen en later naar het begin van de sneeuwmassa. In een volgend leven moeten we ons ook maar gaan toeleggen op het echte bergbeklimmen. Het ziet er goed uit in de kortebroek door de sneeuw met een groep omhoog. Met alle voorzieningen schoenen en pinnen etc. Oké, we genieten er ook al van door er naar te kijken. Ik krijg opeens het idee om te gaan skydiven. We vertrekken richting Queenstown waar je voor dit soort stunten weer terecht kan. In Queenstown komen we in een andere NZ. Een moderne stad waar het zomer en winter feest is. Alles op ski gebied en nu klaar voor bedenk het maar, het kan hier. Een zeer moderne stad. Streng verboden te overnachten in de stad. De prijzen zijn hier ook Oostenrijk dus we gokken maar weer. Zoeken een rustig plaatsje op en het begint snachts te regenen. Einde van het mooie weer. Popko werd s’morgens aangesproken door de Ranger met de vraag of hij overnacht had. Popko moest het hele register weer open trekken, hij maakte hem wijs dat we rond 4 uur waren gekomen en op geen camping terecht konden. Ranger had alleen wat problemen dat het zo droog onder de auto was en het had echt bijna de hele nacht geregent. Liep allemaal weer goed af, een bekeuring van $400.- schrokken we ook wel van. Even van slag ik lag namelijk onder de slaapzak bijna te stikken tijdens dit gebeuren. We zijn maar richting Glenorchy gereden waar we ook voor de skydive moeten zijn. Het was bewolkt, opzich wel een leuk gezicht al de wolken hangend tussen de bergen maar voor de dive niet zo gunstig. Met het boeking kantoor de afspraak gemakt om tot 15.00 uur te wachten en dan te besluiten wel of niet. Rond 12.00 uur was het niet veel beter. We besluiten om op de Dart River een Safari te maken met een Jetboot. Deze rivier is heel breed en de bodem is van grintsteen en zeer ondiep, op sommige delen zag je gewoon het grint liggen. Hier overheen racen, geeft een heel apart gevoel. Je merkt dat jet soms over de bodem gaat en de bestuurder moet weten waar zijn route (diepere gedeelte) is.
Dit is niet altijd te zien en dan gaat de boot zijn eigen weg en dit met een behoorlijke snelheid.
De folder beschreef de tocht;”Dit is Nieuw Zealand waar je voor komt”. Niets van gelogen. Na deze spannende rit werden we aan wal gezet en hebben met de gids een korte wandeling door het Mt. Aspiring Nationaal Park gemaakt. Beschreven als 80 miljoen jaar oud ouderwets forest waar echt alle bomen onder de mossen zaten, nog niet eerder zoiets gezien.
Na deze tocht werden we opgepikt om met een 4-wheeldrive verder te gaan om nu echt het paradijs binnen te gaan waar ook de LORD OF THE RINGS een paar filmshots heeft gemaakt. Weer een top dag het weer viel mee geen skydive weer maar voor deze trip was het perfect. Maar besloten Queenstown te verlaten voor de nacht en alvast richting Manapouri te rijden. Dit dorpje ligt bij de fjorden(sounds). Het begon weer te regenen en we besluiten maar wat langer door te rijden zodat we op de camping in Manapouri kunnen overnachten. Bij aankomst boeken we voor donderdag om met een cruise mee te gaan naar de Doubtful sound.
We vertrekken om 9.00 uur en worden eerst 1 uur weggebracht met een boot. Daarna stappen we over in een bus die ons weer de pas overbrengt en vandaar uit stappen we over in een prachtige catamaran. Onze tocht gaat de honderden meters hoge bergen, kliffen er is een gids aan boord die ons de hele weg op het hoogte brengt wat we passeren. Op de heen weg blijft het droog en er komt een zuinig zonnetje zo af en toe. Gelukkig maar zonder zon is het water een groot zwarte massa en de bergen met hun toppen in de wolken willen zich ook wel beter laten zien. De kapitein ging stil liggen bij een waterval de motoren gingen uit en alleen het geluid van vallend water en een vogel die zich ook even wil laten horen. Wat een rust.
Op de terug weg begon het te gieten. We hadden nog een bezoek aan een powerstation op ons programma. Dit station ligt 200 m onder de grond 1800 man heeft hier 8 jaar aan gewerkt om dit te realiseren. Dit station is nu door 18 man bemand en de rest wordt op afstand geregeld. We reden met de bus naar het Centre door de uitgehakte tunnel.
Om 17.30 uur waren we weer terug en zijn richting Dunedin gereden. Hier willen we het weekend doorbrengen. Vrijdag de hele dag regen. We hebben nog wat getoerd We hebben de Otago Peninsula afgereden naar de albatroskolonie en de pinguïn maar weinig uitzicht en veel, heel veel wind en geen vogels. We besluiten voor het eerst een cabine te nemen en lekker bij de kachel te zitten. Op de camping komen we Albert en Alie weer tegen die een heel ander rondje hebben gemaakt. We treffen het. Alie is jarig en we gaan weer wijn drinken. Gezellig de avond met hun door gebracht.
Zaterdag de stad in geweest. Eerst een tour met de bus gemaakt en later in de Botanic gardens wat gedronken en gewandeld. Het weer was perfect, lekker warm.
Morgen gaan we richting Christchurch.

• 17 December 2007 - 09:53

Ria Schoot UIterkamp:

Hoi Hennie en Popko,
    Wat is het leuk om jullie belevenissen te volgen.
    Zijn jullie nou bruin of zwart?
    Ik ben nu echt jaloers!!!
    Als ik het goed begrepen heb dan komen jullie dit jaar terug.
    Wij, Herman en ik, wensen jullie hele fijne kerstdagen, een gelukkig en gezond 2008 toe maar vooral..... een behouden terug reis naar ons mooie Nederland.
    Hartelijke groeten hier vanuit het vorstige Haarle.
    Doei.

• 19 December 2007 - 18:53

JOUK:

Hoi Hennie en Popko

Mooie foto's, verhalen en mooi weer.
    En hier in Nederland is het steenkoud.
    Groeten Jouk, Trees en Sabine

• 21 December 2007 - 21:21

Germien:

Hallo Hennie en Popko
    Nou nog een weekje voor jullie te gaan en dan zit het er al weer op he.
    wat gaat dan de tijd toch snel he.
    als het zo koud blijft als het nu is dan wil je het eerst hier niet mee vallen brrrr
    maar je verhaal en foto's was weer perfect,geniet nog lekker van die laatste week.
    verder wens ik jullie een hele fijne kerst toe en een heel gezond en gelukkig nieuwjaar.
    Groetjes Germien

• 23 December 2007 - 17:06

Henny En Rinus:

Dag Henny en Popko..
    dit bericht komt van g.giethoorn,een neefje van henny en rinus,die vorig jaar rond deze tijd ook die kant is op geweest.
    leuk om te zien dat jullie ook op sommige plaatsen geweest zijn,waar ook ik en mijn maat zijn geweest!!
    ik wens jullie prettige feestdagen toe,en alvast de beste wensen voor 2008!

Henny vond de site grandioos,en de foto's hartstikke mooi!!!!
    het was een genot om jullie verhalen te lezen.
    Fam. van der veen wenst jullie prettige kerstdagen,en de beste wensen voor 2008!!
    Ook bij deze nog veel plezier daar de laatste dagen,en een goede terugreis gewenst.....
    Tot in januari,bij onze gezamenlijke bijeenkomst.

ps:uit eigen ervaring,vallen de eerste weken in holland ZWAAR tegen!!!!
    groetjes Fam Van Der Veen en G.Giethoorn

• 25 December 2007 - 10:11

Eibert:

hoi hennie en popko

het is 1e kerstdag en ik heb gehoord van jan vogelzang dat jullie vrijdag na de kerst terugkomen de verhalen zijn mooi om te lezen en ik weet zeker dat jullie een prachtige tijd gehad hebben in al die landen waar jullie geweest zijn , ik ben benieuwd naar de live verhalen uit jullie mond straks. Alvast een fijne kerst en een goede vlucht terug.

Groet Eibert,Ankie en de kids.

• 26 December 2007 - 16:52

Roelof Mussche:

Bedankt weer voor de reisverslagen van
    Nieuw-zeeland en de mooie foto's.
    Ik wens jullie een goede reis terug
    naar Nederland naar jullie stekkie aan de Wiekbrugge.
    Hopen jullie daarna weer te begroeten en
    te ontmoeten.

Groetjes
    Roelof

• 26 December 2007 - 19:27

Jan Remmelts:

Alles goed in Zuidwolde. geniet van jullie verdere reis. Alvast een prettige jaarwisseling gewenst.

groetjes,
    Jan & Jan

• 28 December 2007 - 11:13

Alie En Albert:

Mooie foto´s hoor ! En zo herkenbaar.

Wij zijn inmiddels weer thuis,op Vlieland.
    Hebben onze reis aangepast in die zin dat wij wel via LA zijn gereisd maar we zijn doorgereisd naar Amsterdam en dus geen stopover gemaakt.
    Wij hebben het nog vaak over onze ontmoetingen.
    Veel plezier verder in tot ziens.
    Albert

• 01 Januari 2008 - 20:24

Yvonne Geva Raoul :

Hi Dutch Guys

Thanks for the Xmas card.Made it home yesterday 31st Dec Raoul went straight to Boxtel to spend New Year with his DAD and the fireworks!

Geva went off to Cornwall for a BIG dressup party and then surfed New Year Day: Idiot!!

Mum stayed home and recovered slowly from a very long Flight. Back to work tomorrow

Bye Bye
    MENTOR Family