Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu Hanoi en Halong Bay - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Hennie Reurink - WaarBenJij.nu

Hanoi en Halong Bay

Door: Hennie

Blijf op de hoogte en volg Hennie

09 Augustus 2007 | Vietnam, Hanoi

Hanoi, We hebben maar besloten om te vliegen naar Hanoi. Aangekomen op het vliegveld was het nog 40 km naar de city of Hanoi. Zo uit het rustige Laos in de heftige drukte van een grote stad. Het is hier echt een kermis van mensen, brommers, auto’s, die kris kras door elkaar rijden en al toeterend zijn weg vindt. De stoepen zitten vol met mensen die hun handel proberen te verkopen en mensen die zitten te eten op de straat. En dat doen ze volgens mij de hele dag hier in Vietnam. Toen we afgezet werden bij het hotel zijn we ook eerst maar even de kamer op gegaan, even bij komen. We hadden geluk kon mijn lap top weer gebruiken en kreeg gelijk contact met Leonie. Na een paar telefoontjes in Nederland kon ik iedereen even spreken. Arie die ik nog moest feliciteren, Riek, Germien meldt zich ook altijd even aan, kan je echt even van opknappen.
We zijn tegen 20.00 uur de straat maar opgegaan want er moest nog worden gegeten. We hebben dit keer maar voor een rustig restaurantje gekozen even weg van al die herrie. De volgende dag een 5 daagse geboekt naar Halong Bay en het eiland Cat Ba. Met het busje naar Halong Bay gebracht daar hebben we een overnachting in een hotel genomen en de volgende dag een boot naar het eiland Cat Ba geboekt. We hadden 1 overnachting op de boot en 3 overnachtingen op het eiland. De oude houten boten onderhouden de ferry naar het eiland en voor de toeristen is er een mogelijkheid om een kamer te boeken aan boord. De tocht met de boot was geweldig en we hebben erg genoten van de prachtige eilanden die als een ware oase aan de horizon liggen. Hier liggen honderden, kleine en wat grotere eilanden, de meesten zijn onbewoond. Allen zijn begroeid met bomen van verschillende soorten. Hier kwamen we 3 bollenboeren uit Vogelenzang tegen, Matthijs, Wouter en Daan en weg was onze rust. We hebben op de boot gezellig met elkaar een potje bier gedronken, Tijdens de tocht werd er een stop gemaakt om te kanoën of voor sommigen om te zwemmen. De avond aan boord werd in kaarslicht op het dek door gebracht. De verlichte boten die rondom in de baai lagen en de op komende maan gaf aan het geheel wel een romantisch sfeertje wat we defenitly niet snel zullen vergeten.

De volgende morgen om 7 uur opstaan, voor de laat komers was er na 7.30 uur geen ontbijt meer. De motoren werden om 08.00 uur gestart en we gingen weer varen. De route voer tussen de rotseilanden door richting het eiland Cat Ba.Halonh city die met zijn enorme brug, die een gedeelte van het schiereiland overspande een prachtige een plaatje aan de horizon is.

Op het eiland aangekomen werden we opgewacht door enkele taxibusjes die ons naar een gids bracht die met ons een trekking zou doen. Weinig slaap en dan gelijk aan de bak. Nu dat hebben we geweten. Het was zeer stijl berg opwaarts over een rotsachtig pad. Het was inmiddels 10.30 uur en de zon begon al aardig te branden. Maar nooit opgeven natuurlijk. De gids hield mij al een tijdje in de gaten en vond mijn knal rode kop wat zorgwekkend. Ik moest maar even rusten en kreeg halve wegen de trek een massage. Heerlijk, ben er helemaal van opgeknapt. Ben natuurlijk ook geen student meer van 20 zoals de rest, die trouwens ook allemaal bekaf waren.
Voor de lunch werden wij bij ons hotel afgezet. Was allemaal wat rommelig, het is daar een komen en gaan van mensen die Cat BA bezoeken de een voor 1 dag de ander voor 2 dagen en wij hadden 3 nachten geboekt. Popko heeft voor de twee en halve dag maar een scooter gehuurd om op deze manier wat meer van het eiland te kunnen zien. Ik moet eerst weer wennen aan het rijden/achterop zitten hier. Wij zien bijna geen ongelukken ik vraag me af hoe dat mogelijk is. Het is een wier war van mensen die door elkaar rijden. Afslaan zonder richting aan te geven en ze rijden je zomaar tegemoet. Voorrangsregels bestaan hier vast niet. En ze blijven aan een stuk door toeteren om gek van te worden. Oké, genoeg gezeurd. Ik achterop en we zijn naar het strand gereden daar kwamen we voor even lekker bij komen op het strand. We zijn niet onder de parasol weggeweest de zon is te scherp. Rond 16.00 uur komen alle locals naar het strand om te baden het is dan een drukte van geweld . Rond deze tijd wordt het vloed en dan komen er golven, volgens Popko wel van 5 meter. Ik zei nog verlies je je bril niet. Och nee natuurlijk. Die mooie nieuwe bril gekocht in Phuket. Ik ging uit het water en opeens een schreeuw zoals Schuitema alleen kan schreeuwen MIJN BRIL Ik kreeg hier natuurlijk de schuld van omdat ik over de bril was gaan zeuren, Ja ja.. Iedereen werd natuurlijk op de hoogte gebracht op de wel bekende manier en er werd ook maar een beloning uit geloofd voor de vinder. Dat werd allemaal niets 1000 mensen die lopen te pootje baden en dan een bril terug vinden “de bekende naald in de hooiberg. Gelukkig had we de reserve bril bij ons en de oude Popko was er weer. De avond met de Boy’s doorgebracht naast ons hotel in een leuke bar. Daarnaast zaten de dames die de heren van de straat uitnodigen voor een massage met BOEM BOEM. Hier hebben we natuurlijk weer enorm om gelachen vooral het commentaar dat de heren kregen als ze weer naar buiten kwamen. De bollenboeren kunnen er deffeli wat van drinken kunnen ze in ieder geval wel.
Omdat de meeste mensen de zelfde route reizen kom je ook steeds weer mensen tegen die je al eerder hebt gesproken, dit is wel heel gezellig.

De volgende dag moesten we verkassen en werden in een ander hotel onder gebracht. Popko deed s’morgens vroeg een rondje over de vismarkt en vind het leuk een beetje rond te rijden en de stad zien te ontwaken. Ook deed hij het strand nog even aan en jawel. De bril was terug gevonden, wel een beetje een ander model maar daar moeten we tijdens onze reis maar iemand voor vinden die er nog iets van kan maken. De badmeesters van het strand begonnen de dag goed!
Wij gingen op onderzoek uit naar een ander strand. We kwamen uit bij een prachtige Ressort met een standje inclusief lekkere stoelen en een barretje. Dit is precies wat we zoeken. Goedkoop slapen en overdag als een miljonair een beetje rondstappen over een prachtige Ressort met van alles er op en aan.
In de middag onze Honda aan getrapt en in noordelijke richting gereden. Aan het einde van de weg/eiland in een klein dorpje hebben we een markt bezocht. Het leuke van dit is, hier kom je dus niet 1 toerist tegen. Niemand kan hier Engels maar het is ontzettend leuk met deze mensen wat te drinken aan hun kraampje.
De tocht er naar toe ging dwars door de bergen met 15%/20% hoogte verschil. De wegen zijn redelijk goed. Alleen moet je oppassen voor de buffel die loopt te grazen en geiten die plotseling oversteken. S’avonds een afzakkertje gedronken, afscheid van de jongens genomen. gaan ze defenitly missen!!!Ze gaan de volgende dag weer terug en wij blijven nog 1 dag. Het weer blijft erg goed en het strand was ons favoriete plaats ook de laatste dag, in de middag het zuiden van het eiland af getoerd en bij terug komst de scooter weer ingeleverd. Op tijd naar bed, volgende dag weer naar Hanoi.